Foto: Arkivbilde fra Herwa
Denne billedserien gir noen glimt fra plastbåtens "urhistorie" Den første plastbåten i Norge ble laget av ingeniør Herbert Waarum i 1953 mens han jobbet i firmaet Nordisk Formstoff på Lillestrøm. Nordisk Formstoff AS og Ancas Træskipsbyggeri på Tromøy inngikk et samarbeid om et produksjonsopplegg med Herbert Waarum som produksjonsleder. Våren 1956 Waarum sin egen bedrift Herwa Plast AS i Grimstad. Denne nye bedriften ble "lokomotivbedriften" for den raskt voksende plastbåtindustrien på Sørlandet. I 1970 ble Herwa Plast solgt til Fjordplast AS.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Dette er Norges første plastbåt, sammen med båtbyggeren Herbert Waarum.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
De første Herwa-båtene ble produsert i denne lagerbygningen på Odden i Grimstad i 1956. Innen årets utgang, var produksjonen flyttet til nye lokaler på Bergemoen.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
For å kunne støpe en plastbåt, må det først lages en modell. Til det kreves det stor nøyaktighet. Her ser du båtbygger Kjell Jørgensen med sitt treffsikre øyemål.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Den kjente båtkonstruktøren Sam O. Berge tar en titt på ferdigstøpte skrog på lageret i de nye lokalene på Bergemoen. Bildet ovenfor er tatt i 1960.
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
Et av de første produktene som ble støpt, var KANADISK KANO. Det ble produsert 40 kanoer i løpet av 1956. På bildet ovenfor ser du modellen.
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
Modell av HERWA 9 fot Katamaran. Lansert i 1965 som ”Biltaksbåt” Lengde: 2,53 m, Bredde: 1,15 m, Dybde: 0,45 m, Vekt: 36 kg, Motor: 1-3 HK Forlenget til 9 fot i 1969. Modellen laget av Kjell Jørgensen. Antall produsert til sammen: 780 stk.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
På campingferie med katamaranen. Hans Bernhard Waarum hjelper til med å få den på plass på taket av folkevogna. Bildet er tatt på Groos camping Grimstad.
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
Modell av 10 fot JOLLE "Perla" Den første jolla som ble produsert, ble utstilt på ”Sjøen for alle” i 1956. Lengde: 3,05 m, Bredde: 1,20 m, Høyde: 0,43 m, Vekt: 45 kg, Materiale: Glassfiber/polyester Antall produsert årene 1956-70: 420 stk.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
PERLA eller "Jolla" som den vanligvis ble kalt. Ombord er Herbert Waarum og Bent Reidar Eriksen.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Modell av HERWA 12 fot, gjerne kalt "landstedsbåten". Tegnet i 1960 av Sam. O. Berge. Lengde: 3,78 m, Bredde: 1,55 m, Høyde: 0,57 m, Vekt: 90 kg. Beregnet for 1-5 personer. Antall produsert i årene 1961-70: 382 stk.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
En fredelig rotur i landstedsbåten. Herbert Waarum sammen med Jan Ludvig Forsetlund og Hans Bernhard Waarum.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Garnfiske med landstedsbåten. Jan Ludvig Forsetlund sitter i baugen. Hans Bernhard Waarum ror og Herbert Waarum setter garnet.
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
Modell av HERWA 12,5 fot QUICK. Utviklet av Sam O. Berge og Kjell Jørgensen. Lengde 3,83 m, Vekt 135 kg, Bredde 1,61 m, Høyde 0,75 m, Motor 5-30 HK. Antall produsert årene 68-70: 102 stk
Foto: Arkivbilde fra Herwa
QUICK i farta. Ombord fra vennstre: Anne Louise Waarum, Aud Elin Svendsen og Kari Ølnes.
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
Modell av HERWA 14 fot "Trim". Tegnet av Sam. O. Berge og Herbert Waarum Lengde: 4,25 m, Bredde: 1,73 m, Høyde: Høyde: 70 cm Vekt: 150 kg, Selvlensende Lansert i 1967. Antall produsert: 90 stk
Foto: Arkivbilde fra Herwa
"Trim" 14 fot Fra venstre: Hans Bernhard Waarum, Aud Elin Svendsen, Anne Louise Waarum og John Øyvind Pettersen.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Alle mann på dekk! 14 personer er her ombord i TRIM. Det gir et godt bilde av båtens bæreevne og stabilitet.
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
Modell av HERWA 13 fot "STANDARD" Åpen landstedsbåt. Tegnet av HW og lansert i 1956. Lengde: 3,95 m, Bredde: 1,60 m, Høyde: 0,70 m, Vekt: 120 kg. Esing og tofter i laminert mahogni.
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
HERWA 13 fot "DELUXE". Ungdommens passbåt. Tegnet av HW og lansert 1959. Lengde 3,95 m, Bredde 1,60 m, Høyde 0,70 m, Vekt 135 kg, Motor: 5-25 HK, Esing av laminert mahogny.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Herwa Deluxe 13 fot fortøyd ved brygga.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Modell av HERWA 15 fot "DELUXE". Våren 1957 ble påhengsmotorene fri for importlisens. Dermed økte etterspørselen etter hurtiggående båter enormt. Herwa Deluxe ble derfor tegnet nesten ”over natten” og satt i produksjon. Lengde. 4,65 m, Bredde: 1,70 m, Høyde: 0,73 m, Vekt: 210 kg Materiale: Skrog: glassfiber/polyester, Esing: laminert mahogny, Vindskjerm: plexiglass. Antall båter produsert årene 1957-70: 420 stk
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Full fart med Herwa Deluxe 15 fot. Elling Jorkjenn fra Arendal sitter ved rattet.
Foto: Reidar Akselsen, Høgskolen i Agder
Modell av HERWA 15 fot Familiebåt. Tegnet av Sam. O. Berge i 1962 for små motorer. Lengde: 4,63 m, Bredde: 1,80 m, Høyde: 0,70 m, Vekt: 290 kg. Motor 5-8 HK, Lansert i 1963. Antall produsert 1963-70: 200 stk.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Ombord i familiebåten : Fra venstre, Audun Ølnes, Hans Bernhard Waarum, Kari Ølnes, Anne Louise Waarum, Kjell Jørgensen og Doris Waarum.
Foto: Reidar Akselsen, Høgskolen i Agder
Modell av HERWA 15 fot "SPEED". Tegnet av Sam. O. Berge og lansert i 1968. E n videreføring av HERWA Star, 15 fot. Lengde: 4,70 m, Bredde: 2,04 m, Vekt: 250 kg, Motor: 40-80 HK. Plast skrog, dekk og innerliner. Antall produsert årene 1968-70: 450 stk.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
15 fot "SPEED" i hvilestilling. Ombord Aud Elin Svendsen og Torbjørn Aas.
Foto: Reidar Akselsen, Høgskolen i Agder
Modell av 15 fot HERWA "Star" Tegnet av Sam. O. Berg i 1961 Lengde: 4,60 m, Bredde: 1,89 m, Høyde: 0,87 m, Motor: 15-70 HK, Vekt: 180 kg , Materiale: Glassfiber/polyester. Antall produsert 1962-70: 250 stk
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Foto av 15 fot Herwa Star
Foto: Reidar Akselsen, Høgskolen i Agder
Modell av HERWA 16 fot Familiebåt. Tegnet av Arne Fred. Haug i 1968. Lansert i 1969. Lengde:: 5,02 m, Bredde: 2,05 m, Fribord forut: 0,67 m, Motor: 15-50 HK. Vekt: 380 kg. Antall produsert 290 stk.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Familiebåten i farta med Kjell Jørgensen i førersetet. Videre fra venstre, Berit Søyland, Anne Louise Waarum, Gunvor Holst og Hans Bernhard Waarum.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Familiebåten kan også egne seg som fiskebåt. Er det krabber i teina som Kjell Jørgensen løfter over rekka? De tre som henger over rekka, er Jan Ludvig Forsetlund, Hans Bernhard Waarum og Bernhard Olsen. Audun Ølnes og Berit Søyland tilbaketrukket.
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
Modell av 17 fot HERWA "Deluxe". Tegnet av Sam. O. Berge i 1961 Lengde: 5,12 m, Bredde: 2,05 m, Høyde: 1,05 m, Vekt: 400 kg, Motor: 40-80 HK. Materiale: Glassfiber/polyester Antall produsert årene 1961-70: 260 stk
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Her er "Deluxen" i kongelige omgivelser. Situasjonsbilde er fra kongebesøket i Grimstad 1991. Ombord i båten er fra venstre: Henrik, Hans Kristian, Guro og Hans Bernhard Waarum
Foto: Reidar Akselsen, Høgskolen i Agder
Modell av HERWA 18 fot "Grimsø" Tegnet av Sam. O. Berge og Herbert Waarum i 1966. Levert for utenbords motor og hekkagregat. Lengde 5,50 m, Vekt 530 kg, Bredde 2,38 m, Høyde 1,65 m, Motor 40-120 HK, Lansert 1966. Antall produsert 66-70: 195 stk. Modellen er laget i 2005 av Herbert Waarum.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
"Grimsø" i bedagelig fart en sommerdag. Men 18-foteren er bygd for atskillig tøffere forhold enn dette. Herwa Plast stilte en båt til disposisjon for en krevende prøvetur. Arvid Mauseth og Odd Martinsen tok utfordringen og tilbakela strekninge Oslo-Nordkapp på 55 timer, og med mye dårlig vær underveis.
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
Modell av 20 fot "Sørlandssnekka". Tegnet av Sam. O. Berge og lansert i 1967 Lengde: 6,10 m, Bredde: 2,15 m, Høyde: 1,98 m, Vekt uten motor: 650 kg. Ballast: 400 kg. Antall sitteplasser: 12, Antall produsert: 90 stk.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Sørlandssnekka bærer sitt navn med rette. Ideell til tøffing mellom holmer og skjær. Are Kiland ved styrepulten. Bjørg Moseijord på styrbord side. Bak sitter Hans Bernhard og Anne Louise Waarum. Kan noen gjenkjenne gutten som sitter med nakken til?
Foto: Hans Otto Svendsen, Høgskolen i Agder
Modell av HERWA 23 fot "Grimsfjord". Tegnet av SAM. O. Berge i 1962. Lansert i 1963. Lengde: 7,00 m, Bredde: 2,40 m, Fribord forut: 1,07 m, Dyptgående: 0,80 m Vekt uten motor: 950 kg, Ballast anbefalt: 500 kg. De første årene med mahogni innredning, seinere plast. Antall produsert 1963-70: 244 stk. Modellen bygget i 1964 av Kjell Jørgensen.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Oddvar Tørvolt ved styrepulten i GRIMSFJORD 23
Foto: Reidar Akselsen, Høgskolen i Agder
Modell av 27 fot HERWA Cabincruiser. Konstruert i 1968 av Svenn Otto Scheen. Lansert i 1968. Lengde: 8,10 m, Bredde: 2,85 m, Høyde: 2,60 m, Fribord foran: 1,45 m Vekt uten motor: 2800 kg, Antall køyplasser: 6. Antall produsert: 20 stk.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Det tyske firmaet Børcherts i Hamburg var forhandler av Herwa-båter. Disponenten for firmaet sitter her ved rattet og prøvekjører cabincruiseren.
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Tre HERWA-båter i kappkjøring ved Salesskjær utenfor Grimstad. HERWA 12 fot QUICK (nærmest) , HERWA 15 fot "Speed" og HERWA 18 fot "Grimsø"
Foto: Arkivbilde fra Herwa
Den årlige båtmessa "Sjøen for alle" i Oslo , er en viktig møteplass mellom produsenter og kunder. Her er Herwa-båtene klar for framvisning på messa i 1965.